چگونه استعداد کودک خود را کشف کنیم

هر کودک گنجینه‌ای نهان از توانایی و استعداد است

معمولا کودکان در طول روز به چیز های زیادی علاقه نشان می‌دهند و نمی‌توانند روی یک چیز تمرکز کنند. به همین دلیل پیدا کردن استعداد درونی کودک برای والدین کاری سخت بوده و گاها ممکن است مدت ها طول بکشد تا استعداد کودک شناسایی شود. در برخی موارد نیز استعداد کودک شناسایی نشده و نهفته باقی می‌ماند. به همین دلیل لازم است تا پدر و مادر به رشد و شکوفایی توانایی ها و استعداد های کودک خود توجه ویژه نشان دهند. در ادامه به بررسی روش هایی می‌پردازیم که والدین می‌توانند به کمک آنها، استعداد و توانایی کودک خود را تشخیص دهند و به رشد آن کمک کنند. 

 

چند راه کاربردی برای تشخیص استعداد نهفته کودک

اگر از خودتان پرسیده اید که (چگونه استعداد کودک خود را کشف کنم؟)، قطعا این مسئله برای شما به یک دغدغه مهم تبدیل شده است. در ادامه به بررسی چند روش ساده برای تشخیص استعداد کودکان می‌پردازیم که در فضای خانه نیز قابل اجرا هستند.

به کودک اجازه دهید تا چیز های جدید را کشف کند: بیشتر کودکان به این که پدیده های جدید را کشف کنند علاقه نشان می‌دهند. کشف اطراف، به شناخت استعداد کودک کمک شایانی می‌کند. گاهی کودکان از این کار خسته شده و برای تغییر روحیه خود به سراغ سرگرمی های جدید می‌روند. در این شرایط اجازه دهید تا کودک شما فعالیت های جدید را امتحان کند و مانع کنجکاوی او نشوید. هدف از این کار این است که کودک متوجه شود که به چه چیزهایی علاقه دارد و به آنها جدی فکر کند. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : تاثیر کتاب بر زندگی کودک

 

به داستان های کودک خود گوش دهید: به طور معمول، کودکان در مورد تجربیات خود و اتفاقات روزمره با والدین خود صحبت می‌کنند. وظیفه شما به عنوان پدر و مادر این است که شنونده خوبی باشید. می‌توانید از داستان های کودکان، اطلاعات مفیدی به دست آورید و متوجه شوید که کودک شما به چه مهارت هایی علاقه دارد. به این صورت می‌توانید به رشد کودک خود در آن زمینه کمک کنید.

 

عادت های رفتاری کودک خود را بشناسید: کودکان معمولا عادت های متفاوتی را از خود نشان می‌دهند. ممکن است در ابتدا فکر کنید که این کار در کشف استعداد کودک تاثیری ندارد، اما اگر به رفتار های کودک خود توجه کنید می‌توانید استعداد او را شناسایی کنید. 

 

کودک خود را به انجام فعالیت های جدید دعوت کنید: کودک خود را به فعالیت هایی دعوت کنید که قبلا آنها را انجام نداده است. این فعالیت ها می‌توانند در منزل باشند (مثل آشپزی یا خیاطی) یا در بیرون از منزل(اسکیت، اسکی روی یخ یا هر ورزش دیگری). هنگامی که کودک شما در حال انجام یک فعالیت جدید است توجه کنید که آیا کودک شما به آن فعالیت علاقه دارد یا خیر. ممکن است که کودک شما با قرار گرفتن در یک محیط جدید و مناسب، استعداد خود را بروز دهد. 

 

تقویت کردن مهارت های کودک مبتلا به اوتیسم. این بلاگ را به شما توصیه میکنیم.

 

کودک خود را در برنامه های درسی مختلف ثبت نام کنید: برای بهینه کردن توانایی های کودکتان، می‌توانید او را در کلاس های آموزشی مختلف ثبت نام کنید. بر اساس چیزی که کودک شما می‌خواهد، یک رشته آموزشی یا مکان آموزشی مناسب برای او انتخاب کنید. به این صورت، کودک شما در زمینه ای که به آن علاقه دارد مهارت بیشتری پیدا می‌کند و چیز های جدیدی یاد می‌گیرد. 

 

برای رشد استعداد کودک خود، به او تمرین و تکرار را آموزش دهید: استعداد کودک به تنهایی کافی نیست  و اگر کودک در کنار آموزش تمرین نداشته باشد، استعداد کودک شکوفا نمی‌شود. با گذشت زمان اطلاعات و استعداد کودک فرسوده شده و کار کردن روی همان استعداد در آینده، کاری دشوار خواهد بود. به همین جهت است که لازم است تا والدین تلاش و تمرین را به کودک خود یادآوری کنند. سخت کوشی، پشتکار و صبر ، کلید های رشد و توسعه استعداد کودکان است.

 

بلاگ پیشنهادی ما در این بخش : چطور هوش هیجانی کودک خود را افزایش دهیم؟

 

یک محیط خلاق برای کودک خود ایجاد کنید: تحقیقات نشان داده است که محیط اطراف ما، بر رشد، تکامل و رفتار ما تاثیر گذار است. از آنجایی که کودکان باید در محیطی خلاق رشد کرده و احساس آزادی داشته باشند، لازم است تا والدین محیطی برای کودک فراهم کنند که حس کنجکاوی را در کودک تحریک کرده و باعث سهولت در شناسایی استعداد های کودک شود. 

 

یک مدرسه با کیفیت برای تحصیل کودک خود انتخاب کنید: از آنجایی که کودکان بیشتر وقت روز را در مدرسه سپری می‌کنند، کیفیت مدرسه ای که کودک در آن درس می‌خواند، تاثیر بزرگی بر شکوفایی استعداد های او دارد. همچنین کودک می‌تواند از راهنمایی معلم خود برای کشف استعداد خود نیز استفاده کند.

 

از کودک خود در جهت شناسایی استعداد های او حمایت کنید: در نهایت لازم است مطمئن شوید تا از هر کاری که کودک شما انجام می‌دهد حمایت کنید. در واقع هنگامی که کودک می‌داند که توسط افرادی که اورا دوست دارند حمایت می‌شود، می‌تواند آزادانه در جهت شکوفایی استعداد خود تلاش کند. 

 

در انتهای پیشنهاد میکنیم که بلاگ جذاب " چگونه کودکی خلاقی داشته باشیم" را از دست ندهید.

 

مطلب های تصادفی